Psychomotorische Kinesitherapie

Psychomotoriek?

Kinderen ontwikkelen zich al spelend en lerend, maar dit verloopt niet altijd vanzelf. Praktische handelingen en activiteiten zijn voor sommige kinderen een groot probleem. De problemen kunnen zich situeren op vlak van zelfredzaamheid, spel en schoolse activiteiten.

Psychomotorische kinesitherapie bij Liaan

Psychomotoriek is een onderdeel binnen de kinesitherapie. Daar waar de klassieke kinesitherapie zich richt op herstellen van onder andere spieren en zenuwen, richt de psychomotoriek zich op het kind in zijn totaliteit. Naast het louter motorische is er ook aandacht voor bijkomende cognitieve en emotionele problemen. In die zin richt de psychomotorische therapie zich niet alleen op de revalidatie van fijn- en/of grootmotorische problemen, maar komen ook aspecten als werkhouding, aandacht en concentratie, ruimtelijk-visuele vaardigheden, denk– en leerstijl en faalangst aan bod.

Na een grondig onderzoek wordt bekeken in welke mate begeleiding nodig is en wat de mogelijkheden zijn.

Zo kunnen we helpen als je een vraag hebt over:

  • fijne motoriek
  • schrijfmotoriek
  • grote motoriek
  • lateralisatie
  • ruimtelijk-visuele vaardigheden
  • werkhouding en executieve functies
     

red.png

Aanmelden? Een vraag?
Via info@liaan.be of 0489/320 391

Geef je naam, contactgegevens en omschrijf kort je hulpvraag. We contacteren je zo snel mogelijk.

Voorbeelden

Jef (7 jaar) zit in het eerste leerjaar. Bij het schrijven keert hij nog vaak letters om. Ook het lezen verloopt minder vlot omdat hij in woorden letters van plaats verwisselt. Jef kan ook de begrippen links en rechts nog niet vlot toepassen.

Marie (8 jaar) heeft moeite met knutselen. Netjes knippen is voor haar een hele karwei en binnen de lijntjes kleuren is bijna onmogelijk. Bij het schrijven doet ze superhard haar best maar toch krijgt ze steeds weer de opmerking dat ze te groot schrijft en dat haar letters niet leesbaar zijn. Waarom zou ze eigenlijk haar best nog doen, het is toch nooit goed...

Thomas is net 12 geworden. Mama en papa houden hun hart vast. Thomas moet nu naar het middelbaar, maar het zelfstandig organiseren van schoolwerk lukt nog niet. Zijn cursussen zijn vaak een puinhoop en zijn schooltas een ramp. Hij vindt het ook moeilijk om te zien hoe alles in mekaar zit en waar hij wat moet schrijven.

Steeds als het turnen is, krijgt Jarne (10 jaar) het een beetje benauwd. Ga ik mijn broek wel open krijgen? Krijg ik mijn veters straks wel gestrikt? Hij vindt het erg vervelend dat de anderen altijd op hem moeten wachten.

Emma (9 jaar) is een meisje zonder 'rem'. Ze heeft vaak opdrachten al af zonder echt te weten wat eigenlijk de bedoeling was en vergeet ook vaak na te kijken of ze alles heeft ingevuld. Hierdoor maakt ze veel foutjes en verliest ze veel tijd, omdat ze steeds weer opnieuw moet beginnen.

Saar is 6. Ze gaat in september naar de kleuterklas. Schrijven doet ze nog steeds met alle twee haar handen. Het lijkt wel of ze niet voelt wat haar beste hand is.

Tuur (10 jaar) heeft het moeilijk met het nabouwen van blokkenbouwsels. Als hij een toren moet namaken lukt het wel, maar van een prentje... Bij meetkunde is het voor Tuur moeilijk om figuren te tekenen met de geodriehoek. Hoe begin je in hemelsnaam aan zoiets?

Sien (8 jaar) gelooft niet in zichzelf. Toen het haar niet lukte het Lego-huis in mekaar te zetten, vlogen de blokken doorheen de hele kamer. Wanneer ze nieuwe opdrachten krijgt, blokkeert ze vaak. Als iets niet lijkt te lukken, geeft ze aan dat ze toch niets kan.

Tarieven

Verkennend gesprek: € 20/30 minuten
Onderzoek: € 22,26 - € 25/30 minuten
Adviesgesprek: € 25/30 minuten
Individuele begeleiding C: € 22,26 - € 30/30 minuten
Individuele begeleiding F: € 22,26 - € 25/30 minuten
Overleg met derden: € 34 (60 minuten, op verplaatsing: + € 0,35/km)

Je ziekenfonds of mutualiteit voorziet in de meeste gevallen een gedeeltelijke terugbetaling van de prestaties. We lichten je de mogelijkheden graag toe tijdens het  verkennend gesprek.